Friday, June 6, 2008

Minyak Naik!!!!


Tibe-tibe rasa nak menulis,tapi tak tahu apa yang nak di tulis.
Erm..sekarang org tengah sibuk pasal harga minyak naik, aku nak komen lebih-lebih pun aku tak tahu, sebabnya kalau ikut logik memang harga minyak patut naik pun, sebab satu dunia memang harga naik, nak kata apa lagi..tak logik juga dalam zaman-zaman ramai manusia tak suka pak lah ni tiba-tiba pak lah nak naikkan harga minyak suka-suka hati pula, bertambah ramai la manusia yang tak suka kat pak lah...apa-apa pun bak kata nabil raja lawak tu, "lu pikir la sendiri.."huhuhu...nak kata aku tak rasa bahang harga minyak naik ni tak juga..sebab tadi aku pergi isi minyak rm10 ringgit maklum la pakai kancil je, tapi dapat dalam 3 liter lebih je berbanding sebelum ni dalam 5 liter macam tu..ye la 1 liter sekrang sama harganya dalam rm2.70..bila tengok kat meter petrol pump tu ok la lagi..tapi bile tengok kat meter kereta aku..aduh..baru suku tank..betul-betul suku tank..kalau tak sebelum ni dapat la dekat-dekat nak sampai setengah tank...baru betul rasa, pastu bila dah suku tank aku bawak pusing kat area bomba tu hantar laptop dan ambik laptop aku ni yang demam dah habis minyak...parah juga la macam ni. Sekarang ni tengah cuti sekolah aku cuti lagi tak mengajar, minggu depan dah buka sekolah sakit juga aku nak berulang gi sungai bakap tu. Kalau sebelum ni rm15 ringgit sehari lepas ni mesti la naik lagi. Nasib baik la aku kerja sampai 17hb ni je..lepas tu resign sebab nak gi sambung belajar. Jadi student semula..lagi parah la kot lepas ni jadi student, tak ada gaji la pula..huhuhu...apa la nasib..
Harga minyak naik ni bagi aku bukan lah satu yang amat mengejutkan kalau nak diikutkan walaupun aku tak tau sukatan macam mana yang dikira sehingga membolehkan harga minyak ni naik 78sen agk besar jumlah tu. Apa yang menjadi kenyataan dan alasan sekarang ni sebab US dah naikkan harga minyak kepada 100 dolar setong, jadi sebab tu la negara kita ni pun naik juga harga minyaknya..hakikat yang semua makhluk yang menggunakan petroleum dalam dunia ni kena terima ialah bekalan petroleum dalam dunia kita ni dah nak habis. Dah memang hukum dalam ekonomi pun bagi siapa-siapa yang belajar ekonomi la, bila satu satu barang tu sumbernya terhad secara automatik la harganya akan meningkat dan sebaliknya. Hukum ekonomi memang macam tu, tapi yang menjadi masalah sekarang bukan semua makhluk-makhluk dalam alam ni belajar ekonomi. Bukan la nak kata sebab aku belajar ekonomi aku paham, tapi aku rasa benda tu mudah je semua orang boleh faham.
Aku rasa semua orang pun tau petroleum ni dah nak pupus tanya budak sekolah pun dorang tau, tapi satu je yang aku tak faham, masa PRU dulu PKR bukan main lagi cakap, kalau kami menang hari ini esok juga harga barang turun, harga barang turun tu termasuk minyak la kan?..dahsyat la kalau PKR boleh turunkan harga minyak, tapi aku rasa rakyat pun tau, PKR cakap macam tu sebab tau memang dorang tak boleh menang semua sebab tu la berani cakap..kalau tidak pening gak PKR nak hadapi situasi macam ni..nak berjanji pun fikir la sama. Ni semua gara-gara US, may be US ada la agenda diaorang itu dalam cerita lain la kan, tapi lain la ceritanya kalau PKR boleh urus atau pun bagi idea nak turunkan harga minyak, apa salahnya, untuk kesejahteraan rakyatkan, bantu la kerajaan tak kan nak tunggu jadi PM baru nak tolong kot mana tau kot kot presiden PKR ada kawan baik kat US sana yang boleh turunkan harga minyak yang dia org jual. Selesai la masalah....tapi tu la, habuk pun tak ada.
Nak tak nak kena la terima harga minyak naik, miskin ke kaya ke semua pun rasa, tak ada beza,tak guna pergi bersesak kat petrol pump sehari sebelum harga minyak naik macam la bila dah isi tu terus simpan di rumah tak mau gerak dah( bak kata kawan saya la) esok lusa kena pergi isi jugak...daripada saling menyalahkan pihak-pihak tertentu baik la kita sama-sama fikir alternatif selain dari penggunaan minyak petrol tu tak pun jimatkan penggunaan minyak..entah 15 ke 20 tahun lagi habis dah minyak tu..sama-sama la fikir....

No comments: