Monday, June 23, 2008

ALLAHUAKHBAR....


Subhanallah..maha suci Allah dua hari di Johor memang satu perjalanan yang amat memenatkan, tapi tak sepenat otak, mata, dan telinga yang mendengar komen itu dan ini dari dalam kalangan masyarakat kita sejak akhir-akhir ini..balik dari johor benda pertama yang aku cari ialah laptop kesayangan aku ini..aku buka dan mula melayari ke ruangan-ruangan blog yang menjadi kegemaranku..ada beberapa artikel yang menarik minat dan ada yang membuatkan aku letih dan bosan..setelah itu, sampai aku ke sebuah blog yang jelasnya membawa motif dan tujuan dakwah...dan di akhir kalam artikel ada tertulis "takbir..Allahuakhbar!!!!"

setelah terlihat tulisan tersebut maka tergambar dalam kepala otak aku wajah sekumpulan pejuang politik yang membawakan dakyah-dakyah tertentu dan melaungkan takbir diikuti dengan laungan kalimah Allahuakhbar dengan suara yang keras sekali..lantas ini mengingatkan aku tentang sebuah artikel yang pernah aku baca, aku tak pasti, sesetengah mengatakan bahawa penulis daripada golongan wahabbi tetapi penulis sendiri tidak pernah mengakui bahawa dia bermanhaj wahabbi..namun setelah diamati penulisannya hatiku mula menerima..mungkin selepas ini ada yang mengatakan aku pengikut golongan wahabbi..wallahualam..yang pasti untuk penulisan ini aku tidak berminat sama sekali untuk membincangkan tentang hukum, membahaskan tentang sunnah jauh sekali untuk membiarkan pembaca bertanyakan itu dan ini tentang soal yang berkaitan..kiranya ingin berbuat demikian aku harap bukan di sini, dan jangan salahkan aku sekiranya aku membiarkan persoalan tersebut sepi tanpa jawaban.

Allahuakhbar....

Dari Abi Musa radhiallahu ‘anhu ia berkata:

Kami pernah bersama Rasulullah dalam suatu perjalanan, kemudian orang-orang mengeraskan suara takbir mereka, maka Nabi s.a.w bersabda: Wahai para manusia, kasihanilah dirimu dan rendahkanlah suaramu! sesungguhnya kamu tidak sedang menyeru Zat yang tuli (pekak) dan tidak juga yang jauh. Sesungguhnya kamu sedang menyeru Yang Maha Mendengar lagi Maha Dekat.”

(Riwayat al-Bukhari)


Hadis ini jelas menunjukkan bahawa kalimah Allahuakhbar merupakan kalimah suci, merupakan satu zikir yang menyeru kepada zat yang satu. Nyata sekali kiranya kita menguatkan suara atau mengeraskan suara adalah untuk mengajak seseorang berbicara dan orang tersebut mungkin kurang pendegarannya atau berada ditempat yang jauh darinya yang tidak memungkinkan dia mendengar sekiranya kita menggunakan nada suara yang biasa. Sedangkan dengan kalimah Allahuakhbar kita menyeru nama Allah s.w.t yang sudah kita sendiri tahu yakni DIA tidaklah pekak dan juga tidaklah jauh dari kita, tapi DIA maha mendengar dan berada selalu dekat dengan hambanya. Imam an-Nawawi juga ada menyatakan bahawa kita dianjurkan untuk merendahkan suara zikir selama tidak ada keperluan untuk mengeraskannya. Hal ini kerana dengan merendahkan suara lebih menunjukkan penghormatan dan keagungan DIA yang satu dan hanya boleh dikeraskan dalam keadaan yang memerlukan.


Diriwayatkan dari Qais bin ‘Abbad ia berkata:

Dahulu para sahabat Nabi Muhammad s.a.w tidak menyukai untuk mengeraskan suara pada tiga keadaan, iaitu: di saat berperang, menghadiri janazah, dan pada saat berzikir.

(Riwayat Ibn Abi Syaibah)

Oleh yang demikian, melaung-laungkan takbir bukan pada tempatnya adakah jauh lari dari sunnah Rasulullah s.a.w? kaji-kajilah, renung-renungkanlah...sesungguhnya zikir adalah ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dan DIA maha mendengar dan selalu dekat dengan hamba-hambanya..

A'llahualam..


Sumber : Akhi an-Nawawi

No comments: