Saturday, June 7, 2008

Borak Dgn Uncle Fotostat belakang TJ

bukan uncle sebenar c",)


Hari ini aku keluar rumah dalam pukul 11.30a.m sebab nak pergi fotostat latihan budak-budak kelas aku. Maklum la esok aku dah mula nak mengajar semula, tapi tak lama la dalam seminggu lebih je lagi, sampai 17hb tamat la kontrak aku mengajar dan selepas itu memang sibuk nak uruskan pasal urusan master pula. Nak kena cari pinjaman, buat medical check up la pergi tangkap gambar dan sebagainya.
Ermm...keluar-keluar je rumah masuk dalam kereta aku terus tengok meter minyak, ermm..ada sikit lagi baki minyak kelmarin jadi aku pun buat keputusan tak payah la isi minyak lagi terus je la aku menuju ke kedai fotostat uncle belakang TJ (sekarang The Store) tu..sesiapa yang tinggal di taiping ni mesti tau la kedai uncle tu..aku memang pelanggan tetap uncle tu sejak dari zaman sekolah lagi tambah-tambah masa tingkatan 6. Maklum la bendahari kelas merangkap tukang pergi fotostat semua nota-nota dan latihan kiteorg. Kira uncle tu pun memang dah kenal aku la cuma mungkin tak tau nama...huhuhu...
sampai je kedai, aku pun terus bagi apa yang aku nak fotostat kat aunty tu (uncle punya wife),

uncle yang dah lintas jalan nak pergi mana entah terus patah balik bila dia nampak aku..hehehe..

macam biasa aku pun sapa la uncle tu..

"ellooww bos, amacam sihat ke?

"ooo mesti la sihat.." jawab uncle..

lepas tu kami pun terus la berborak, dia tanya aku belajar tak habis lagi ke, aku pun jawab belajar lagi dan sambung lagi..nampak muka dia macam kagum la sekejap..hehehe..

lepas tu uncle tu pun terus membebel-bebel, kira macam mengadu nasib pun ada juga..macam la aku ni wakil rakyat ..tapi apa-apa pun aku dengar je la, dia mengadu bisnes tak untung la apa la..tapi apa yang aku tengok kedai dia makin besar je...bila aku cakap macam tu dia kata, kalau tak buat macam ni tak boleh nak run bisnes...betul la kot apa yang dia cakap tak kan la pulak kita nak tinggal di takuk yang sama je..sekurang-kurangnya ada la usaha nak majukan bisnes..
Uncle pun terus membebel lagi, sekarang susah semua harga barang naik..ermmm aku dah agak dah dia nak sembang pasal harga minyak la ni...aku pun cerita la pengalaman aku isi minyak rm10 dapat suku tank tu.. dia pun apa la lagi makin galak dia membebel..tapi dia kurang la salahkan kerajaan..cuma dia kata kerajaan patut cari alternatif lain macam guna minyak kelapa sawit ganti petroleum..menurut uncle kajian dah terbukti, kenderaan boleh guna minyak kelapa sawit,,aku pun tak pasti kajian tu dah terbukti ke belum tapi dia kata dah terbukti aku pun ye je la...menurut uncle, bila kajian dah terbukti nah...apa lagi tunggu buka kilang proses minyak kelapa sawit tu jadi satu bahan bakar...nak tunggu apa lagi sampai bila kita nak harap kat US yang kawal minyak dan sekaligus kawal kita sekali..
huh..semangat uncle tu mengadu pada aku..sampai aku terdiam sekejap dan angguk-angguk kepala je la dengar apa dia cakap...lepas tu dia suruh aku terus jadi cikgu..aku cakap "mana boleh uncle diorang tak mau terima saya jadi cikgu terus"..pastu uncle kata tapi kata cikgu tak cukup haa apa lagi ambil la orang-orang seperti aku jadi cikgu.. kagum aku dengan uncle ni..walaupun nampak je selekeh dengan seluar pendek n baju singlet je tapi semangat kuat..kira dia ni tau banyak benda yang aku tau tapi aku tak pernah pun nak ambil tau..huhuhu
borak punya borak aunty kata ok amoi dah siap...aku pun bayar dan terus balik. Dalam perjalanan balik otak aku terus berfikir apa yang aku borak dengan uncle tadi..
apa-apa pun semua tetap warga malaysia kan..!!!


3 comments:

umi said...

manyak butoi la uncle! sumer manyak mahai. wa mau kawen pun manyak seliyau woo mau bili balang. huhu

azida rusli said...

waaa..lu kawen jgn mintak mahai2 sama lu punya laki...kesian lu punya laki...hahaha

umi said...

wa itu talak moley komplomi la. mahai tetap mahai maa haha