Monday, June 16, 2008

Hari-hari Akhir Bergelar "Cikgu"


Alhamdulillah..16hb tamat sudah kontrak aku dengan ppd seberang perai selatan sebagai guru sandaran tidak terlatih (GSTT) di Sekolah Menengah Kebangsaan Val Dor Sungai Bakap,Jawi..Menjadi guru bukan senang..bukan mudah..perlu kesabaran dan ketekunan dalam mendidik anak bangsa.


Mula-mula menjejak kaki ke sekolah sebagai guru, hati ini terasa bangga bila di sapa anak murid dihari pertama dengan panggilan "cikgu". Kaki terus menghayun langkah menabur bakti. Biarpun berlainan bangsa, aku tidak kisah kerana mereka pewaris generasi hadapan. Namun, hari demi hari,tanggungjawab sebagai guru dirasakan semakin hebat dan mencabar, kerana anak didik tidak seperti yang digambarkan..beban di bahu semakin berat..panggilan cikgu tidak tertanggung dek hebatnya cabaran yang harus dihadapi.


Alhamdulillah, semuanya aku lalui dengan penuh rasa syukur, atas nikmat pengalaman yang tidak mampu dibeli oleh wang ringgit ini. Walaupun bergelar cikgu tetapi aku masih lagi menjadi murid kepada kak sariyah, kak fizah, kak izah,kak hana,kak yati,kak munirah dan beberapa lagi guru lain yang turut membantu dan mengajar aku berhadapan dengan tugas getir semasa bergelar seorang guru..Jasa baik kalian tidak akan saya lupa..cikgu sariyah (panggilan mesra Kak sariyah) seorang guru tetap yang telah berkhidmat selama 10 thn,terima kasih byk2 atas tunjuk ajar akak..terima kasih kerana selalu bantu saya meng'copy paste format2 ppt dan tov dari bilik komputer..Buat Cikgu Munirah, terima kasih sbb akak bantu saya jadi muslimah walaupun hanya dengan senyum..tanpa bicara..


Kepada cikgu2 GSTT seangkatan yang satu kepala, yakni Sekolah yg paling ramai cikgu GSTT ..iaitu seperti nama di atas,hehehe.. terima kasih juga di ucapkan di atas sokongan dan tunjuk ajar kalian.. semoga terus tabah di situ..dan dapat kerja tetap nanti serta lulus ujian KPLI yang dah 3 4 kali ambil tu..hihihi..doakan lah adikmu ini juga setabah kalian..hehehe untuk cikgu noriza yg baru je masuk selamat mengambil alih tempat ku..ekekek..semua kerja dah saya siapkan tinggal nak sambung je..semua ada atas meja saya...walaupun waktu perkenalan ini terlalu singkat namun ukhwah yang terjalin akan tetap dipelihara..Berkenalan dengan cikgu GSTT seperti kalian merupakan kenangan paling manis buatku..





Terima Kasih Smk Val Dor..kerana memberi aku peluang merasai kenangan hari guru yang memang tak dapat di sekoah lain..terima kasih, kerana pengalaman ini benar-benar berharga buat ku..benar-benar mendidik jiwaku menjadi pendidik..insyaAllah, akan ku terus langkah ini tanpa jemu demi mengejar segunung impian dan cita-cita buat anak bangsaku..dan kata-kata keramat "terima kasih cikgu" merupakan hadiah teristimewa dihari-hari akhir bergelar "cikgu".






2 comments:

Anonymous said...

huwaa..suda tamat zaman mbawa rotan ke kelas..
bemula la suda pjalanan ke kuliah kembali..

azida rusli said...

huhuhu..perjalanan ke kuliah semula..