Monday, June 16, 2008

Sekadar Coretan Pencetus Persoalan

Letih otak, penat badan, mula-mula rasa malas nak menulis...tapi jari jari ini menjerit-jerit meminta aku mencoret sesuatu...entah apa yang perlu dicoret aku pun tak pasti...yang aku pasti otak aku letih ditambah pula baca setengah-setengah entry blog ada kutuk orang ni kutuk orang tu..yang satu sebuk menghentam dan yang satu sebuk pertahan..menang jadi arang kalah jadi abu..tapi suka hati la..nak tulis apapun..cuma aku je yang letih baca..sedih pun ada tapi nak buat macam mana lagi adat manusia..fitrah semulajadi..






Cuma pada aku bagi mereka-mereka yang menggunakan metod dakwah sebagai senjata menghentam..aku rasa mereka belum cukup berhikmah dalam berdakwah..dan pada mereka yang yang menggunakan sentimen bangsa dan perpaduan mereka perlu mencari jalan lain kerana itu semua sudah lapok ditelan zaman..hikmah dalam berdakwah bukan sekadar menunjuk hanya kita yang terbaik,hanya kita yang alim..bukan dengan panggilan ana dan anta..tapi dengan naluri jiwa daie mahupun mad'u yang ikhlas..seorang manusia jika dia benar-benar ikhlas kerana Allah s.w.t cukup hanya dengan raut wajah dan tutur yang baik dia mampu mengubah manusia disekelilingnya..tak perlu menggunakan senjata pena yang tajam, tak perlu mengeluarkan kata-kata perli yang menghunus hati yang mendengar..cukup hanya dengan senyum dan tingkah laku jika dia benar-benar ikhlas kerana Allah..mungkin aku bercakap tidak dari mana-mana sumber..tapi aku bercakap dari pengalaman..kerana aku juga bukan dari kalangan manusia baik sejak dari alam lahiriah..kerana aku juga manusia yang pernah berjiwa remaja..kerana aku juga pernah punya jiwa yang memberontak..dan aku punya jiwa-jiwa itu..






Menggunakan senjata pena yang menghunus? aku rasa lebih mendatangkan marah si pembaca yang terlibat..menggunakan kata-kata perli yang menikam kalbu? mendatangkan benci yang teramat sangat si pendengar yang terlibat...api yang marak jika disiram dengan petrol jelasnya makin maraklah jadinya..yang dapat difahami disini mesej tidak sampai dan yang sampai hanya marah dan kebencian...itu dikatakan dakwah? Jika itu dikatakan dakwah, aku mohon Allah bagi petunjuk buatku..




p/s : sekadar coretan pencetus persoalan..tidak ada kena mengena dengan siapa2..


No comments: