Sunday, December 7, 2008

Tuhan, Ringankan Penderitaan Mereka (i)

Sekali lagi aku rasa nak menulis sesuatu untuk di post..dan minggu ni sahaja ceritanya berkisarkan sakit dan hospital...bukan sebab aku baru keluar hospital je tapi kebetulan aku bekerja dan kerja aku tiap-tiap hari berjumpa dengan pesakit kanser payudara untuk ditemuramah di hospital-hospital sekitar pulau pinang...biarpun baru beberapa hari dapat berjumpa dengan dua pesakit ini aku rasakan makin bersemangat untuk terus bersembang dengan mereka...mula-mula dr aishah pesan..jangan terkejut jika nanti ada patient yang akan menangis dan jangan juga terkejut kalau awak pun akan menangis sama...mula-mula aku buat tak peduli je...sebab dalam kepala aku just nak interview nak dapatkan info dan yang lain-lain aku tak nak tahu...



Tapi nyata, aku tak sekuat mereka..memang secara zahirnya mereka tidak menangis dihadapanku..tapi mata yang berkaca cukup membuat aku mengerti betapa hebat penderitaan yang di alami...mungkin pesakit yang aku jumpa ni tak mengalami masalah kewangan yang serius untuk membiayai kos perubatan kerana kebanyakannya di tanggung oleh insurance..tetapi mampukah mereka membeli kekuatan dan ketabahan dengan wang? jawapannya sudah tentu tidak...aku pernah tanya seorang makcik ni..makcik kenapa makcik tak mau duduk hospital? kalau duduk hospital tak perlu makcik bayar sewa hotel..transport lagi dari changlun nak datang penang...lepas tu makcik tu kata.."bukan makcik tak mau duduk hospital..tapi makcik kena kuat...kalau makcik duduk hospital makcik akan dilayan macam orang sakit..sedangkan hakikanya makcik tak nak dilayan macam tu..makcik ada anak-anak ada tanggungjawab lain..bagi makcik kena kanser ni bukan bererti penghujung kepada kehidupan yang hampir kepada kematian...makcik kena terus hidup demi anak-anak..makcik ada suami dan makcik ada tanggungjawab lain...makcik tak boleh nak biarkan sakit ni sekat kehidupan makcik..."




huh..aku mengeluh sendiri dengar penerangan makcik tu yang panjang lebar dan bersemangat..aku tak tahu dari mana ketabahan makcik ni datang...bila aku tanya macam mana makcik begitu tabah hadapi semua ni..dia jawab when u have cancer is not the end of your life..sekali lagi aku terpana..aku yang baru kena demam selsema je pun dah rasa setengah mati menahan sakit..ini pulak kanser..mane dengan radioterapi, kimoterapi...dan lain2 yang menyakitkan...

dan ada seorang aunty ni pulak dia orang besar..manager sebuah syarikat..bila aku tanya perasaan dia bila dapat tau ada kanser..dia kata...i'm really shock but i'm lucky because in the early stage...dan dia terus mendapatkan khidmat support group yang berada di air hitam untuk mendapatkan info secukupnya tentang kanser..aunty ni pun kalau ikut kan masalah kewangan memang tak ada masalah kewangan...cuma dia kata memang la bila dapat tau ada kanser we discriminate ourself...bukan orang lain yang diskriminasi kita but ourself...dia cakap dia tak pergi kerja start lepas tu..dia juga tak benarkan rakan-rakan sekerja datang untuk melawat dia sebagai orang sakit...bukan rakan sekerja je..keluarga mertua dari seremban nak datang tengok dia pun dia tak bagi..aku hairan kenapa macam tu...dia kata i dont want them see me in suffering...untuk apa mereka semua datang dan tengok saya dalam keadaan sakit...apa yang boleh mereka buat..in that case i dont want them to come and see me untill i recover from this suffering...hah...lagi seorang wanita tabah aku jumpa...dengan serta merta aku kata kat aunty tu..u r very2 strong woman..then she smile and said life must go on young lady...perbualan kami tamat di situ biarpun ada beberapa perkara yang kami bualkan aku tak ceritakan disini...lagi sekali aku tak tahu apa motif aku cerita ini semua..tapi berbual dengan mereka membuatkan aku merasakan bahawa ada sesuatu yang mereka mahu dari golongan tertentu bagi membantu mereka-mereka yang senasib..terutama dari segi kos perubatan dan juga support group..sebab tu mereka setuju untuk di interview oleh aku dengan harapan dan semangat bantu membantu yang tinggi...

No comments: