Saturday, December 13, 2008

"Jemput Makan Kenduri"...?

Bulan ni je dah 4 5 orang tanya aku.."azida...bile nak jemput makan kenduri"..huhu..sekali fikir memang la boleh tersenyum sampai ke telinga..tapi bila fikir kali kedua..jemput makan kenduri..ingat boleh main jemput2 je ke..hahaha..aku bukan la nak salahkan kepada sesapa yang bertanya macam tu..sebab aku tau dorang mengusik..lagipun umur-umur baya aku yang aku kategorikan mude ni dah ramai dah yang jemput makan kenduri..hehehe..tak heran sangat kalau dorang tanya kat aku macam tu...tapi masalahnya sekarang ni tren kawin mude ke? 23 mude ke?huhuhu..mude la bagi aku yang tak tau apa2 selok belok dunia ni...

lagi satu sekarang tren kahwin masa belajar...kalau tanya hati besar aku, memang aku tak kisah je kahwin waktu belajar..tapi bila tanya balik hati kecil aku..sanggup ke? family macam mana? belum pun sempat habis belajar lagi..tak sempat pun lagi nak bagi mak ayah merasa duit kita dah kena ada tanggungjawab lain..memang mungkin orang kata ala..dah kahwin pun boleh bagi kat family duit bulan2..memang betul tapi kita tak tau apa nak jadi di hari yang depan2...even kita tau jasa mak ayah memang tak terbalas dek wang ringgit..tapi sekurang-kurangnya kita masih ada dengan orang tua ...mungkin aku, orang kata kolot bile fikir mak ayah bela besar2 tak sempat apa2 lagi dah kahwin dengan orang..walaupun sepatutnya parents kena merelakan tapi kalau kita ni ada sifat belas ehsan tak salah jika berkorban...betul kahwin mengikut sunnah, mampu mendatangkan sakinah..boleh mengelakkan dosa dan kemaksiatan..tapi dari satu sudut yang lain..lepas kahwin lagi banyak dosa yang kita perlu elak..betul kahwin membolehkan kita mengutip pahala yang besar disisi Allah..tapi berkorban untuk keluarga juga mampu mendatangkan pahala yang besar buat kita..aku bukan seorang yang negatif terhadap isu kahwin awal ni..seperti aku kata..bila ditanya hati besar yang penuh dengan gelojak nafsu siapa yang nak tolak untuk berumah dan bertangga...bagi aku tren kahwin awal tambah-tambah masa belajar bukan satu keputusan yang bijak melainkan ada perkara yang mendesak..bukan aku menolak sunnah tapi apa guna mengikut sunnah yang satu dan meninggalkan beberapa sunnah yang lain...(tanggungjawab2 lain..terhadap keluarga,diri dan sbgnya)



aku bukan pasif terhadap isu ni cuma aku rasa peluang belajar terutamanya di luar negara bukan semua orang dapat dalam negara sekali pun nak masuk U bukan mudah apalah salah gunakan peluang seawal usia ini untuk mencabar diri menerokai dunia dan belajar ilmu hidup...betul hati sedikit terusik bila tengok kawan-kawan dah jemput makan kenduri...tapi kena sedar kemampuan sebab bila kita dah buat keputusan nak jemput makan kenduri..maknanya kita dah bersedia untuk meninggalkan sebahagian mungkin apa yang kita ada di zaman bujang...huhuhu..mungkin kita akan dianggap terlalu selfish..apa pulak kata pasangan nanti tunggu lama2 silap2 haribulan melepas sebab lama sangat tunggu..hehehe..jodoh pertemuan Allah yang tentukan dengan usaha kita..kalau sayang 1000 tahun pun kanda sanggup tunggu..(ehehe..tah dialog filem mane tah aku curik..hehehe..) cakap,bg pandangan boleh la..tapi kalau dah tersurat jodoh kita awal..maka terima la dengan redha penuh pengharapan mehna-NYA..

No comments: