Tuesday, January 13, 2009

Palestine oh Palestine..

hari dah makin petang..selalunya waktu2 macam aku dah terlelap..dah jadi habit dah tidur waktu macam ni..dah tak boleh nak buat ape..hehehe..tapi hari ni..dengan sendirinya aku naik ke atas katil tanpa menunggu mata memberi isyarat..puas aku kalih kepada posisi yang sesuai namun mata ni tak mau jugak lelap..haishhh..pelik la pulak..padahal aku baru je menelan sejenis drug untuk selesema dan juga batuk yang telah menyerang beberapa hari lepas..tapi masih tak ngantuk..adeh..nampak sangat badan ni dah kebal menerima dadah2 macam tu..setakat nak telan dua biji panadol tu takde hal punye memang langsung tak memberi kesan..erm..

huhuhu..punye la bosan tak tau nak buat pe..hehehe (bkn tak tau nak buat ape, malas nak buat ape2 sbnarnye..hihihi) aku pun buka la akhbar-akhbar elektronik di alam maya ni..ermm..tak lain tak bukan isunya mengenai Palestine, boikot israel, dan juga kemerosotan ekonomi dunia...adalah juga la beberapa berita dalam negeri yang lain..tapi seperti biasa belum cukup menarik beritanya berbanding berita politik luar negara..huhuhu

mengenai isu Palestine..huh..nampak sangat aku tak reti nak bagi komen macam mana..sebab aku tak ikut sangat isu ni..tapi dari berita, dah makin parah dah Gaza ni dek ancamnya oleh israel...salah siapa la sebenarnya..aku pun tak pasti..bila satu jari menunjuk akan salah org lain sembilan jari lagi menunjuk akan salah sendiri...mungkin itu juga lah yang berlaku pada Palestine..apa sumbangan negara Islam yang lain?? Nak menyumbang macam mana kalau dah negara Islam yang lain pun confuse nak bagi bantuan kepada Fatah atau Hammas..huhuhu..

inilah bahananye bile berpuak-puak..dalam politik yang kawan boleh jadi lawan dan yang lawan boleh jadi kawan..tak percaya? tgk politik dalam Malaysia pun dah cukup..hehehe..entahlah..

Berbalik kepada isu Palestine..apa jenis bantuan yang negara Islam lain mampu bagi..nak hantar askar?? huh..askar israel berpuluh kali ganda lebih maju kelengkapan tenteranya berbanding kita..

betul kita tidak terdaya nak melakukan apa2..hanya untuk bersuara saja kita sudah tidak terdaya inikan pula untuk bertindak..tidak ramai manusia seperti Tun Dr Mahathir yang mengkritikdan membantah Amerika dan Israel dengan lantang dan berani..aku sendiri tak dapat nak fikir dalam bentuk bantuan apa yang boleh di berikan untuk membantu selain daripada demonstrasi dan boikot..huhu..mungkin seruan kembali kepada Islam merupakan satu titik permulaan kepada perubahan di bumi Palestine..yahudi tetap yahudi laknatullah...memang dasar yahudi adalah talam dua muka dan kejatuhan kerajaan Turki Othmaniyah juga adalah kerana sikap talam muka yahudi laknatullah..dan bermula dengan kejatuhan kerajaan Islam itulah Palestine kini sering bermandi darah dan menggugat nilai kemanusiaan sejagat..

Namun realiti tak seindah ilusi...perkara yang sepatutnya kita bersatu kita jadi berpecah mana mungkin kita mencapai kemenangan dalam perjuangan..

1 comment:

rossees said...

'we will not go down'... song for Gaza by Michael Heart, download free @ his site.. our spirit will NEVER die!