Friday, November 28, 2008

Permulaan Baru


“Baru 2 hari balik rumah esok dah nak balik dah? Tak panas pun punggung tu lagi duk rumah ni”..huhu..antara kata kedua orang tua aku..lepas aku menyatakan hasrat kembali ke kampus jumaat ni untuk satu interview jawatan sebagai pembantu penyelidik di USM di bawah penyeliaan Dr Aishah Knight Abd Shattar. Seorang pensyarah di Pusat Perubatan dan Pergigian Termaju USM Bertam kalau tak silap aku.,Berdebar juga jantung ni..ye lah orang tak pernah kerja sebelum ni pengalaman interview pun adalah satu dua tapi setiap interview lain caranya lain pengalamannya..yang ni entah macam mana la pulak gayanya..interview dengan ahli akademik mungkin cukup mendebarkan buat aku tapi mungkin juga lebih senang di interview oleh ahli akademik berbanding CEO sebuah syarikat kerana aku berada di bawah lapangan akademik jugak sekarang ni..huhu..malam sebelum interview aku masih di rumah..mulanya nak balik malam tu..tapi setelah difikirkan semula malas la pulak..lebih baik aku gunakan masa yang ada untuk mencari sedikit maklumat tentang penyelidikan bekalan untuk di interview esok. Sebenarnya jawatan ni di rekemenkan oleh seorang sahabat pada aku Fatehah nama glamour Phat…kebetulan Phat dapat kerja lain dekat seberang jadinya aku ni menggantikan tugas si Phat ni lah…criteria yang diperlukan adalah perempuan, melayu, student, berkenderaan, tahu selok belok jalan penang dan bergelar student..hehehe..kiranya semua ni adalah pada aku..hakhakhak…macam mana pun masalah jugak..sebab aku ni tak ada pengalaman sangat setakat pengalaman mengajar sekolah budak buas tu adalah..hehehe..tapi kemahiran-kemahiran penggunaan program computer macam spss dan seangkatan dengannya agak kureng la sikit walaupun ada je aku belajar tapi tak de lah se’ detail mana pun..setakat tau nak masukkan data dan klik je la..kehkehkeh…tapi phat kata dia pun tak tau apa-apa jugak dan sampai sekarang memang tak tau..huhuhu..bila aku tanya dia apa yang Dr Aishah nak tanya aku ni..dia pun tak tau tapi dia nak tengok kebolehan komunukasi aku la agaknya sama ada boleh tak nak pergi sembang-sembang dengan pesakit Breast Cancer..ye lupa pulak aku nak bagitau penyelidikan ni tentang barah payudara “The Socio-economic Impact of Breast Cancer on the Female Patients and Her Family in Penang and Kelantan (Gerant RM74’490.00)..haiihh..pening jugak lah aku malam tu..ye la aku ni kan ke pendiam..(Kehkehkeh) tiba-tiba lak nak bertukar karakter menjadi seorang yang peramah dan boleh berkomunikasi dengan orang lain tambah-tambah yang baru kenal dan menderita kesakitan…huhu..entah lah..tapi makin lama aku jadi minat pulak nak jumpa minah salleh celup ni…hahaha..Phat kate dia ok..sempoi but very sharp and formal..ahaks…adeh lemah aku..speaking dah lah tungang terbalik aku ni.,.hahaha…but by da way..sebelum melangkah berjumpa dengan dia..aku kata dalam hati..” rugi besar kalau tak ambil aku kerja dengan dia” ..ahaha..bajet bagus la pulak..tapi tu lah satu-satunya prinsip dan motivasi yang aku selalu pegang dalam diri aku sebagai pengubat kekecewaan dalam apa pun keputusan interview yang aku pergi..bukan aku yang rugi dia yang rugi..hahaha..poyo..
Alhamdulillah…aku dapat kerja tu..tapi bermulalah satu lagi tanggungjawab yang agak membebankan..tambah-tambah aku tak de pengalaman langsung dalam research….study pun paper research la yang paling hampeh sekali dalam banyak-banyak result aku..hahaha..finally I get this job..huh..thank God..research ni akan berjalan selama lebih kurang 1 setahun..kire ok la..mane tau kot2 kena repeat paper atleast I have job..so far..1st day interview terus ikut Dr Aishah pergi keje..maknenya memang dah confirm la dapat…pergi jumpa orang-orang hospital dan Dr Aishah introduce aku as a New Project co-ordinator ganti Phat..haha…bangga siot..look like professional..tapi malu gak la..sebab tak tau apa2..adehh..nampak sangat blur..sengal betul..huhu..harap-harap dorang faham la aku budak baru belajar…huhu..ermm..before this kerja ni tak teruk sangat sebab research belum jalan..but after this research dah nak start..so beban kerja ke aku la nampaknye..overall Dr Aishah was a nice woman very clumsy but friendly..hahaha..and the other one Dr Yen..we have meet once..and definetly..sempoi…aku je la yang pendiam sikit…al maklum la baru kenai..kehkehkeh…so far hopefully everything gonna be ok…for this month aku di train oleh phat dulu then next month I will take over all of the project..ewahhh…takutnyeee…huhuhuh..by da way thiz is a new begining..n its such a long way..

No comments: