Tuesday, December 17, 2013

Redah Bromo Part 1

Assalamualaikum..

Kali ni nak cerita sikit tentang trip kelam kabut ke Bromo.. ok straight to the point..tiket ke Surabaya telah ditempah agak last minute oleh aku disebabkan tarikh berangkat ke sana masih lagi belum confirm..dan akhirnya dapat la tiket AA RM182 sorang pergi balik termasuk tax semua.. flight jam 6.30 pm dari LCCT dan akan sampai lebih kurang jam 8.30pm waktu Indonesia tapi macam biasa AA ni suke bebenor delayed.. dan kali ni delayed agak lama sampai pukul 8 baru la masuk perut pesawat..dan tiba sana sekitar jam 10pm waktu.

Buku Merah jangan lupa bawak....lalallaa..

Ok dalam 2 jam lebih jugak la kami sampai ,setelah aku dipisahkan seat dari ahli group yang lain..(3 orang je pun) tapi sepanjang dalam flight aku duduk sebelah mamat indon yang agak segak tapi dah kahwin.. -.- mamat ni la yang banyak bagi info dekat aku tentang tempat mana yang patut kami pergi terutamanya untuk shopping..malangnya rupiah kami tak berapa banyak untuk shopping..hehehe..

Mamat ni suggest pergi Lubindo ke apa tah lupa..tempat org tengok lumpur dan tempat orang jual barang-barang kulit dekat persuruan sehala jalan ke Probolinggo katanya..tapi masalah problemnye..kami ni naik bas a.k.a public transport susah sikit nak berhenti-berhenti sebab xtau mane tempat nak berhenti...hehee..ok berbalik cerita dah sampai airport surabaya tadi..ok airport dia boleh tahan besar..tak macam airport medan yang terminal Bus Sg Nibong lagi besor..hahaha..

Sampai jer terus cop pasport semua bagai kami pun keluar ker arival...nak cari transport ke tempat penginapan... owh yerr lupa...sebelum tu aku ade book Capsule homestay melalui Agoda.com. bilik, layanan semua ok selesa sebab murah..satu yang tak best ialah lokasinye yang terselit ke dalam..jenuh kot mencari mana ke dia Capsule homestay ni...

Keluar jer airport tu teksi-teksi bandara dah menunggu bila tanya bayaran ke Kedungdoro harganya dalam Rp145k..mcm tak berbaloi.. jalan depan lagi..jumpa pakcik teksi ni dia letak Rp160k..lagi bapak mahal...jalan la depan lagi,,nasib jumpa satu mamat ni dia ni macam prebet sapu gak la..dia ambil Rp110k untuk ke Kedungdoro yakni jalan tempat terletaknya Capsule Homestay.. tapi malang nya brother ni tak tau Capsule ni duk tang mana..puas jugak memusing sekitar patah balik call Homestay apa semua at last baru jumpa...huhuhu...dugaan betoi...memang tersorok sikit... tapi bila dah siang ok la...

Untuk backpackers aku rasa Capsule ni sesuai sebab murah harga satu bilik katil Queen dalam Rm 22 jer...tapi bilik air kat luar dan orang sebeah berdengkur boleh dengar..hahahaha...satu lagi best tentang hotel ni wifi dia bapak laju..siap boleh download video..hehehe...bersih pun bersih, staff jugak penuh informatif dan layan aku yang memang suka tanya ni...hahaha..tak tanya kalu tak tau beb..silap2 sesat...

Capsule Homestay receptonist.. Lupa nak ambil gambar bilik.

Ok..lepas sampai cek in mandi apa semua beradu la kami sampai ke esokkan harinya..kena tidur...mengantuk bangat seh..maklumlah dah berapa hari tak lena tidor sebab ada momok duk buat servis jaga rumah..hahaha...cadangnya esok pagi tu nak round shopping complex surabaya lepas tu baru ke terminal bas untuk ke Probolinggo.

Pagi tu dalam jam 9.00 am kami dah kuar dari homestay untuk cari breakfast...macam tak lalu ja nak breakfast tepi jalan...mentang mai indonesia jadi jutawan..makanya kami makan dekat cafe atas Tunjungan Plaza...ngehhh.. Tunjungan Plaza ni ada Sogo...macam kt Malaysia...cuma untuk warga indon tempat gini ekslusif la.. tak berapa ramai orang nak datang untuk shopping...dan keterujaan kami terselah setelah melihat banyak barang yang ber brand harganya lebih murah dari kadar biasa di Malaysia,apa bole buat...duit dah habis pergi PERTH....hihihi

Tunjungan Plaza

SOGO

Teh Botoi...

Lepas makan round mall jap lepas tu cepat-cepat balik sebab time tu dah nak dekat jam 1.00pm takut hotel kena charge extra dan takut terlepas bas...nak jalan balik homestay ada la dalam 20 minit ke 30 minit kot..balik je terus ambil beg sapu-sapu bedak sikit terus turun cek out... time ni macam tak tau nak ke Terminal bus Bungur Asih..lagu pun kaki dah penat dan nak jimatkan masa suruh orang hotel call jer teksi hantar ker terminal...boleh naik bas..tapi kena menapak sikit keluar hotel dan ambil kanan sampai ke trafic light..haa tunggu la bas Damri untuk ke Bungur Asih kat situ.. lumayan deh jauh menapak..

Naik teksi dalam Rp100k..atau lebih kurang RM30..boleh la bahagi 3..lagipun dah agak lambat time tu...bapak teksi tu pun duk mengomel macam-macam..mata aku ni duk kerlin ke meter teksi dia ja...cepat betul bergerak..nasib tak lebih banyak..tapi macam-macam la dorang ni.. naik teksi kalau lalu highway..kita kena bayar tol sendiri..kalau tak, lalu jalan biasa macet..huhhhh..

Dah sampai Bungur asih terus je ker deretan bas dari company Patas... ada tulis ke Probolinggo situ.. naik bas tu tambang dalam Rp27k.. Dekat situ banyak bas ke jakarta, malang la apa semua ada....nasib baik time sampai memang ada tinggal 3 seat ja dalam bas..terus naik dan bas pun terus gerak.. Surabaya ke Probolinggo ambil masa dalam 3 jam jugak la lebih kurang..

Tiket bus ke Probolinggo Rp27k

Bas Patas ke Probolinggo tanpa berhenti.

Bas patas ni dia Ekspress tak de berhenti- berhenti..kalau nak naik bas berhenti-berhenti pun ada tapi lambat sikit la..dan harganya sekali ganda kurang dari bas Patas ni...dalam lebih kurang nak 3 jam..kami sampai ke Probolinggo..

Sampai jer stesen bus tu kena jalan keluar sikit dari stesen bas dan ambil sebelah kiri..dekat situ ada kedai-kedai termasuk kedai makan... dan juga ada la supir-supir yang bawak bison siap sedia untuk jual minyak..hehe..nak tak nak dari Probolinggo tu kami perlu ke Cemoro Lawang dan menginap di situ sebelum tengok sunrise Gunung Bromo..sebelum ni aku dah book homestay untuk 3 orang di Homestay Yog dengan harga Rp100k seorang..tapi bila pi dekat pak supir yang bawak Bison untuk ke Cemoro Lawang ni dia dah start jual minyak..offer homestay dia untuk 3 orang Rp200k..

Selepas beli minyak dengan supir Bison..huhhh..

Nak murah punya pasal semua kami ambil dekat dia..start dari Bison (pengangkutan dari Probolinggo ke Cemoro Lawang, jenama kereta tak silap aku boleh muat sampai 16 orang) jadi untuk Bison ni dia boleh naik 15-16 orang..kalau 15 orang makanya jatuh Rp30k seorang..tapi kalo tak cukup terpaksa la bayar dalam Rp45k..kalau 2 orang ja,,haa bayar la harga sewa 1 Bison tu..huhuhu...yang tak bestnya tuan bison ni kaki kelentong..dia cakap homestay dia boleh masuk 3 orang ada air panas semua cukup dengan harga Rp200k tapi bila sampai hampeh...!!!

Katil besar 1 dan bilik air tak de air panas...menggeletar mandi kul 3 pagi..hahaha..tapi nasib aku komplen cepat pasal bilik 1 katil besar masuk 3 orang..dia diskaun Rp25k..ok la tu...tapi homestay mamat ni memang pangkah ler.tak di rekemenkan pada mereka-mereka yang nak ke Bromo..better stay dekat Yog homestay nampak lebih bersih...gambar homestay pun tak ambik..nampak benor marahnyer..hehehe...

Untuk ker Bromo Sunrise kita kena bangun seawal jam 3.00 am dan jeep akan gerak jam 4.00am disebabkan kami punya homestay tak jauh sangat dari pintu masuk Bromo tu... dan nak ke atas tu perlu lah sewa jeep lebih kurang 6 orang kongsi-kongsi la bayar sewa dengan penumpang lain..jeep pun kami amik dengan mamat tadi ni...termasuk bromo sunrise, kawah bromo, bukit tulitabbies, dan pasir berbisik..semua sekali dalam Rp940k Homestay (175k), Bison (90k), Jeep (950/6) , fees masuk bromo (225k) untuk 3 orang...

Kami sampai Cemoro Lawang pun dah jam 8.00 pm.. sejuk gila kot..jalan pulak gelap scary macam jalan naik maxwell hill....nasib gelap tak nampak..tabik spring kat Bison buruk tu boleh bawak 16 orang naik kaki bukit Cemoro Lawang..yang dalam tu semua mat-mat and minah salleh..ada gak cerita pasal dorang ni..tapi malas nak cerita..hahahaha...

Ini lah Bison, dah macam rupe ikan sardin dah masuk 16 orang..

Sesampai jer homestay mamat ni semua dah tak sabar turun kejang kot bontot.. terjadi la perbalahan mamat ni dengan mat-mat and minah salleh ni tadi pasal tambang Bison..malas nak cerita sebab time tu semua dah penat ditambah hangin satu badan tengok homestay dia..uwekkk...huhuhu..lepas bayar semua duit Rp940k tadi mamat tu lesap tak nampak batang hidung sampai la kami balik esoknye..huhhh...perut lapar..dah ler sejuk terpaksa keluar jugak malam tu nak cari makan..satu lagi masalah di sini was-was tentang makanan halal..betul la tu semua halal memang banyak warung tapi yang musykilnya tak tau dorang ni muslim ke tidak..nampak macam muslim tapi luar kedai ada anjing pulak..hehe.. nak tak nak kami masuk satu cafe yang dinamakan Cafe Lava mcm biasa mentang-mentang jutawan mana mau makan warung huhu..dan salah satu sebab kenapa kami makan kat cafe ni sebab ada wifi bole hupdate status..memandangkan dekat homestay tak de wifi....ekekeke..ambik meja sudut hujung boleh cas handpone..tanya watress yang ada dia kata cafe ni halal...tawakal jer la...perot lapor...

Ni namanye pantang lepa...hahaha,,wifi lagi penting dari makan..huhu..

Lama jugak lepak cafe nih..hehe..wifi punya pasal tambah kentang goreng pure kentang..ekeekekek...ok lepas tu jalan balik homestay untuk mandi dan tido...ehekk..tak lalu kot nak tido guna bantal dia aku pakai backpack aku jer buat bantal... yang lain balik makan tu terus mandi...aku jer tunggu mandi pukul 1.30 am..hahaha menggigil kott....tapi aku lepas balik Bromo pagi esok tu aku mandi lagi,,budak berdua tu..hemmmm..hahahaha...

Ok tido then dalam dkt pukul 3 dah dengar engine jeep menderum depan homestay..jeep tourist lain tu..difahamkan nak tengok sunrise pukul 5.15 a.m kalo tak silap,..haha..mengigil bangun mandi..

Belum pukul 4.00 am lagi mamat satu jeep dengan kami dah naik panggil..amboi..baru 3.30 am..huhhh..turun jer memang semua dah get ready depan jeep bersama brother supir yang tak berapa nak mesra sangat..dia suh kami ingat nombor jeep supaya nanti tak tertukar jeep..jeep banyak dan color pun hampir sama serta berwarna-warni...kami dapat jeep merah maroon macam tu la..tak berapa rearrr...aku macam suka jeep biru metallic..cun jer aku tengok..heee color pink kuning hijau semua ada la..rasa macam nak ambil satu bawak balik penang jer...heee...

Lupa pulak masa trip pegi bromo ni kami ada berkenalan dengan kapel indonesia dari jakarta..romantik bangat seh.. mbak Gama dan Mas Musa..hehe sporting abes.. sampai hari ni duk contact aku suruh pegi jakarta nak bawak jumpa judika..hahahaha...Nanti gue intai Air asia promo ya mbak...macam manapun gue gumbira sekali bertemu kalian sebab dapat makan keropok nangka..tq sis..hehehe..

Sila ingat nombor jeep ini...

Sepanjang jalan ni ada orang jual meggi cup untuk breakfast.

Destinasi yang pertama adalah ke kawasan penajakan..tak pasti satu kedua..yang pasti nama bukit ni adalah LOVE HiLL sila kerabat bukit ini untuk dapatkan view Sunrise berlatar belakangkan kawah atau Gunung Batok, Bromo dan Semeru.. Tapi aku macam frust sikit sebab view point ni macam tak berapa cantik la...hmmm apa-apa pun masa panjat Bukit Cinta hari masih gelap gulita lagi...

Baru sampai atas bukit cinta..capekk banget..

from Bromo with Love.

Matahari baru nak naik..

Kau berjaya ku tawann yeaaahhh..

Mentari muncul lagi..

Subhanallah..

Kebesaran-Mu dulu Bencana kini Sumber rezeki..

Teman baru dari Indonesia.. :)

Semoga senatiasa Nur' itu miliku.. :)

Loving couple...geng satu jeep..

Cari tempat nak berak ker??hekhekhek..

1..2..3.. hmmm..

Selamat tinggal Bromo sunrise..

Tu je lah to be continuee... heee :-)

mosesbaho said...

hehehehhe,,seru baca ceritanya,,macam turis terkenal,,,aku baca nya sampe ketawa ngakak,,,liat foto2 nya,,,,kapan2 atur schedule kita nak main keliling indonesia yah,,aku siap jd guide nya,,oke2,,,,Amazing

azida rusli said...

hahaha..thanks sis Gama baca post aku.. masih sebuk mbak..Dengan izin Tuhan nnt ku atur lagi schedule keliling Indonesia yah... hehehe

Putri said...

Wah, udah pernah ke bromo ya? Aku yang orang indonesia malah belum pernah ahahaa :)))

Btw, tunjungan plaza bukan mall exclusive yaa... tapi karena dia mall pertama di sby, jadi sangat nostalgic :)