Thursday, January 21, 2010

'..Bertahanlah Wahai Sang Hati.."


Subhanallah...terasa malam terlalu syahdu...bertemankan iringan muzik piano richard clayderman aku terpanggil untuk mencoretkan sesuatu dalam madrasah hati...walaupun aku tidak tahu hujung pangkal dan dari mana patut aku mula namun jauh disudut hati ingin aku luahkan segalanya pada madrasah hati...walaupun ramai diluar sana dapat membaca apa yang aku coret namun hanya aku dan madrasah hati yang lebih memahami berbanding mereka itu..

Aku mendongak ke langit.kelam dan gelap..begitu jugalah hati aku saat ini sedangkan siang sebentar tadi aku lihat berpuluh ekor camar putih berterbangan bebas di udara begitu ghairah hinggakan aku terpanggil untuk menjerit meminta ia membawa hatiku terbang bersamanya..namun siapa aku..

Saat ini terasa ingin aku duduk di gigi air membiarkan kaki ku dihempas kemarahan ombak terhadapku..dan sekali ombak menghempas pantai sekali itulah pasir pun berubah...kerana ombak ibarat sang kekasih dan pantai adalah hatimu....ingin aku jeritkan pada ombak...aku yang bersalah..hamburkan kemarahan mu padaku wahai ombak...Allah.. kuatlah hati..sabarlah wahai hati...tahanlah..

Saat ini, tiada lagi air mata yang mampu menjadi peneman setia dikala derita merengut bahagia untuk seketika...sungguh apa yang ada dalam hati ini tidak terluah bersama butir kata-kata lagi..bila hati ini masih lagi setia menemani maka ia akan terus bertahan..tapi jika tidak ia akan menjadi keras malah lebih keras dari kerikil...

Guruh dilangit tiba-tiba berdentum bagai memahami gelora hati dan jiwaku saat ini seraya menyedarkan aku akan kekuasaan rabbul izzati..menyedarkan aku untuk tunduk dan sujud dibawah kekuasaan Sang Wahid yang satu..lama ubun-ubun ini tidak sujud panjang di atas tikar sejadah usang itu...lama bibir ini kering dari menyebut nama Mu serta memuji Mu...lama dibiarkan diri ini dihinggapi dosa sehingga menggunung tinggi...ya Allah..kuatkan hati ini..tahanlah wahai sang hati..aku tak punya tempat lain lagi untuk mengadu..Seandainya dapat ditahan, tahanlah wahai hati..kerana seluruh hati dan jiwaku ada padanya..namun jika tidak akanku biarkan ia pergi mencari bahagia dan tinggalkan aku sendiri mencipta jalan hidupku bersama bahagia yang dia cari..

2 comments:

umi said...

tabahkan hatimu dik...

azida rusli said...

insyaAllah..thanks..terase sayu jer..tak tau la kenape kak..